II. Ježíš uzdravuje
II. Ježíš uzdravuje
Ježíš uzdravuje - svátost smíření
Druhá část přípravy se skládá z desíti setkání. Najdeme v ní sedm setkání dětí, jedno setkání rodičů a jedno společné setkání rodičů a dětí. Jedenácté setkání dětí je věnováno Desateru, najdete jev příloze a můžete si je podle vlastního uvážení zařadit na začátek nebo na konec. Celek je zakončen společnou oslavou svátosti smíření ve společenství rodiny a farnosti.
datum |
téma |
skupina |
dopis |
pracovní list |
úterý 5. 11. fara 18.15 |
Ježíš — náš přítel a bratr |
děti |
dopis „Ježíš — náš přítel a bratr" |
ano |
úterý 12. 11. fara 18.15 |
Ježíš uzdravuje slepého |
děti |
dopis „Ježíš uzdravuje slepého" |
ano |
úterý 19. 11. fara 18.15 |
Ježíš uzdravuje nemocného |
děti |
dopis „Ježíš uzdravuje nemocného |
ano |
úterý 26. 11. fara 18.15 |
Ježíš uzdravuje ochrnutého |
děti |
dopis „Ježíš uzdravuje ochrnutého" |
ano |
4. 12. v 18.15 - kostel |
Ježíš uzdravuje hluchoněmého |
rodiče a děti |
dopis „Ježíš uzdravuje hluchoněmého" |
ano |
úterý 10. 12. fara 18.15 |
Dnes budu Tvým hostem |
děti |
dopis „Dnes budu Tvým hostem" |
ano |
úterý 7. 1. fara 18.15 |
Podobenství o ztraceném synu a milosrdném otci |
děti |
dopis „Podobenství o ztraceném synu milosrdném otci" |
ano |
úterý 14. 1. fara 18.15 |
Komu odpustíte hříchy, tomu jsou odpuštěny |
děti |
dopis „Komu odpustíte hříchy, tornu jsou odpuštěny" |
ano |
22. 1. fara 18.15 |
Vyjít a vrátit se |
rodiče |
x |
x |
24. 1. kostel 18.15 |
Slavíme svátost smíření |
slavnost |
x |
upomínka |
|
(Desatero — cesta k plnosti života) |
děti |
dopis „Desatero — cesta k plnosti života" |
ano |
Svátost smíření je dětem přiblížena biblickými texty, ve kterých Ježíš uzdravuje člověka. Ježíš přichází a uzdravuje jeho tělo — oči, uši, ruce, nohy, ústa a srdce. Základními znameními, která propojují jednotlivé příběhy uzdravení, jsou znamení otevřené a zavřené brány a světlého a tmavého domu. Dům je obrazem našeho těla a brány jsou obrazem smyslů a těch částí těla, kterými se setkáváme se světem. Těmito „branami" k nám vstupuje svět kolem nás a lidé kolem nás. Otevřeme oči a vstoupí do nich světlo. Otevřené uši umožňují naslouchání okolnímu světu. Ruce nám umožňují uchopení světa. Nohy nás nesou tímto světem.
Platí však také obrácený pohled. Naše smysly jsou silně ovlivněny tím, co už máme ve svém nitru a co se skrze ně projevuje a nalézá své vyjádření. Ze svého nitra můžeme sami „vyjít" ven ke druhým a do světa a pomocí svého jednání jej dotvářet. Pohled může povzbudit, ruka může podepřít, slovo povzbudit nebo ukázat cestu, nohy nás mohou dovést k druhému člověku. Smysly a smyslový svět se stávají místem rozhodování. V jednání se probouzí otázka po dobru a zlu. Cílem této části přípravy je rozvíjení, upevňování a zcitlivění právě oné „uzdravující", pozitivní stránky, kterou v sobě neseme.
Nejprve děti opakovaně potkávají Ježíše, který uzdravuje oči, uši, řeč, ruce a nohy. Uzdravení vrcholí příběhem
- Zacheovi, ve kterém Ježíš uzdravuje srdce člověka. Podobenství o ztraceném synu a milosrdném otci pak vypráví
- tom, s jakou důvěrou se smíme k Otci vrátit. Zároveň slyšíme ujištění, že v Ježíši máme Otcův dům otevřený a Otec
nás v něm trpělivě čeká, jde vstříc, obdarovává nás, zve na hostinu a život ve „světlém" domě nám přeje.
Každý příběh otevírá prostor, do kterého mohou děti vstoupit a samy se zeptat: Kdo je Ježíš? Dělá všechno dobré! Potřebuji se podobně jako slepý, nemocný s ochrnulou rukou, hluchoněmý nebo ochrnutý s Ježíšem setkat také já?
Potřebuji také já uzdravit?
Těmito otázkami je doprovázena výchova svědomí, která je dětem přehledně shrnuta v sešitku s názvem „Effatha". Příprava obsahuje také možnost posílat dopisy rodičům, které je nabádají, inspirují a povzbuzují ke společnému přemýšlení, modlitbě a činnostem, které podporují a prohlubují základní myšlenky přípravy a vedou ke zcitlivění a zjemnění vztahu k sobě, ke druhým lidem a ke světu. Úloha rodičů je v této části přípravy nezastupitelná, protože právě oni by se měli stát prvními důvěryhodnými lidmi, na které se dítě se svými pochybnostmi a proviněními obrací.